bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Software
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Hjælp til dekodning af pocsag?
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Jørgen
søn 13. maj 2007, 00:03
Registeret medlem #1076
Oprettet: lør 30. sep 2006, 22:19
Indlæg: 76
Hej til jer alle!

Er der nogen der har erfaring med dekodning af Falck's data-brandudkald og som også vil dele den med mig og andre?
Jeg har selv lidt problemer med at få skidtet til at virke...!!

Jeg har installeret POCSAG-dekoder programmet PDW 2.16 på min bærbare. Jeg vil gerne se om jeg kan modtage brand-udkald fra falck.

Jeg har også lavet et discriminator-udtag på min UBC280XLT og forbundet den med et skærmet kabel dels til MIC-indgangen og dels LINE-IN indgangen på PC?en. Når den er forbundet til MIC-indgangen kan jeg høre en susen i pc?ens højttalere. Så der er hul igennem, vil jeg mene.

Programmet er indstillet til Pocsag Decoding og 2400 Baud.

Jeg har haft hele udstyret med i Vejle hvor jeg ville prøve at aflytte/afkode brandudkald fra falck i Kolding. Det lykkedes også ? dvs. at jeg hørte et meget kraftigt og tydeligt signal ved et udkald men der skete rent ud sagt ikke en skid på computeren.

Jeg vil derfor spørge om der skulle være nogen der har viden og erfaring at dele ud af?
Jeg har selv fornemmelsen af det er et eller andet med opsætningen af programmet men ved ikke hvad det skulle være. S-meteret oppe i højre hjørne giver kun et lille udslag når jeg skruer op for lydstyrken på computeren. Skal det ikke give udslag på det indgående signal?
Kan det være modstanden på 5.6K i scannerens discriminator-udtag der skal ændres på eller måske kondensatoren på 4.7n?

Jeg bor i Brønderslev og har desværre ikke mulighed for at aflytte de digitale brandudkald idet det ikke er indført her oppe endnu. Jeg er nødt til at køre langvejs for at kunne lytte.

Er der en der kan hjælpe vil jeg blive glad.


Venlig hilsen

Jørgen Hansen
Brønderslev

Tilbage til toppen
Kimxp
søn 13. maj 2007, 09:15
kimxp
Registeret medlem #34
Oprettet: fre 10. feb 2006, 10:51
Sted: Midtjylland
Indlæg: 467
Hej Jørgen der er skrevet om det før så se her link
Tilbage til toppen
Jørgen
søn 13. maj 2007, 11:49
Registeret medlem #1076
Oprettet: lør 30. sep 2006, 22:19
Indlæg: 76
Hej Kimxp!

Jeg har læst div. indlæg uden at jeg synes at have fundet ideer til løsning af mit problem.
Jeg har været inde og rode med opsætningen af mit lydkort og har fundet nogen indstillinger som jeg har ændret lidt på.

/jørgen
Tilbage til toppen
RexDK
søn 13. maj 2007, 20:12
Registeret medlem #702
Oprettet: søn 04. jun 2006, 21:34
Indlæg: 98
Du kan ikke afkode deres data, da du har brug for en speciel protocol, som ikke mange har, om overhovedet nogen har.

Du kan godt sample deres data, men, som sagt kræves der en protokol som data skal igennem før du kan få mening af de samplede data.

DU skal forøvrigt ikke anvende din MIC stik, men dit LINE-IN stik. Ene og alene fordi efterbetoningen på dit MIC stik gør, at data bliver forvrænget.

Lad din lyd gå gennem en 10uf-25v tantal elektrolyt og en 4,7Kohm modstand til stel, så burde du have noget der ligner en balance.

Skift til kontrol panel og indstil din grund volume og din LINE-IN volume, således der er næsten fuld udslag dvs. +10db max

Stil herefter din BAS og DISKANT til neutral, dvs. i midten og efterkontroler dine volume kontroller.

Nu burde du have et rent signal uden overstyrring som du så kan analysere med diverse protokoller for om du kan finde noget brugbart data.

Venligst

[ Redigeret søn 13. maj 2007, 20:13 ]
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
søn 13. maj 2007, 22:01

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Vær opmærksom på, at der her tales om brandudkald til Falcks tekstbaserede pagere. Til dette bruges Pocsag-protokollen, som der findes flere programmer der kan klare.
Dette må ikke forveksles med dataterminalerne i vognene, der bruger et helt andet system.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
denperss
man 13. jan 2020, 10:29
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Vil man kunne få beskederne der bliver sendt ud i data terminalerne også ?
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
man 13. jan 2020, 13:08

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
denperss skrev ...

Vil man kunne få beskederne der bliver sendt ud i data terminalerne også ?

Bemærk at du spørger i en næsten 13 år gammel tråd, så der er sket meget siden da.
Mig bekendt kører dataterminalerne i dag over mobilnettet, så det er ikke muligt at kigge med.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
denperss
man 13. jan 2020, 15:06
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
jeps det var jeg godt klar over smiler :)
De anvender TP radio ved falck til ligvogn, assistance fejeblade, og køre ikke på mobilnettet endnu :)
- Så det var mere om falck have en data frekvens til netop dette..
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
man 13. jan 2020, 15:57

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
denperss skrev ...

- Så det var mere om falck have en data frekvens til netop dette..

Ja Falcks datafrekvenser findes selvfølgelig på siden med Falck: link

Men det hjælper dig næppe. Se FAQ'en: link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
denperss
tir 14. jan 2020, 19:21
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Okay, mange tak for svar :)
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf