Oprettet: søn 09. apr 2023, 12:13 Sted: Amager Indlæg: 6
Hej. Jeg er forholdsvis ny på skannerområdet men har en hytte i Småland hvor vi ofte overflyves af MIL fly fra Kallinge/Ronneby mm. Er der nogen herinde der ved om der i Sverige findes en MIL AIP som i DK hvor man kan se MIL UHF frekvenser på område kontrol(ACC) og flyvepladser ? På,forhånd tusind tak for hjælpen. Bh Niels
Tusind tak John. AIP Sweden er desværre kun for civil trafik og indeholder ikke UHF frekvenserne jeg søger. I Danmark findes dog også nogle UHF frekvenser i AIP Denmark men vi har også en MIL AIP hvor de alle er beskrevet samt detaljer om flyvestationerne. Jeg leder gidere på nettet,det findes jo jok et sted. Bh Niels
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Desværre er det heller ikke lykkedes mig at finde en MIL AIP for hverken Sverige, Norge eller Finland. så du må endelig skrive hvis du finder noget.
Jeg har følgende 7 links til Svenske sider: De 4 første findes allerede under DKSCAN's scannerlinks side: link - bemærk at på den svenske Facebook side er der ind imellem info om militære fly. og det 5de link er det til LFV AIP som John har slået op: Luftfartspublikation AIP: * link her er den eneste UHF frekvens som jeg har fundet: 247.475 SWEDEN CONTROL De 2 sidste er en med frekvenser og en med Callsigns: Scanner Sverige: * link Militära anropssignaler: * link
Her er de 6 frekvenser, jeg har hørt Svenske fly på, inden for det sidste år (aflyttet fra Rødovre, med en balkon antenne): 255.850 NFM 259.125 NFM ** 276.800 NFM 281.100 NFM 285.100 NFM 297.100 NFM ** QRA intercept mellem Bornholm og Sverige (2 stk. russiske COOT) contact til CRC GRIZZLY, som jeg dog ikke kunne høre.
Sverige har flere Command and Reporting Centers, jeg har fundet følgende kaldesignaler: BLUESHARK = CRC - BAS MOBIL, Såtenäs, Sweden COBRA = CRC Hästveda - BAS FAST, Hästveda, Sweden EAGLE = CRC - STRIC ÖVRIG, Sweden GRIZZLY = CRC Bålsta - BAS ÖVRIG, Bålsta, Uppsala, Sweden MUSTANG = CRC - C2STRIC, Sweden
Jeg håber at når du får lyttet lidt på de svenske fly, at du vil dele dine observationer med os her på DKSCAN.
Hej Jens. Tusind tak for din store indsats for at hjælpe mig med mine UHF “problemer”. Frekvens listen kan nok sagtens bruges og jeg vil kode de relevante ind inden næste besøg til Småland. Derudover vil jeg montere en UHF antenne på min mast deroppe og oade scanneren søge UHF området og gemme hvad den finde. Som sagt er jeg ret ny indenfor scanning så jeg ved den kan gøre det men skal lige læse manualen igennem så jeg gør det rigtigt👍😎😀. Jeg kender måske en gammel kollega fra Kastrup som kender en svensk flyveleder som måske kan hjælpe til med at finde den svenske udgave af MIL AIP,den hedder nok noget helt andet eller er ikke officiel. Jeg LOVER at dele mine oplevelser og fund med Jer andre, ellrs kommer vi jo aldrig videre og luftfart er mit ekspertiseområde … Endnu engang tusind tak Bh Niels