bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Frekvenser

<< Forrige emne | Næste emne >>
Svenske MIL aircraft frekvenser og MIL UHF frekvenser på ACC Malmö og Stockholm.
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Luftkaptajnen
søn 15. okt 2023, 18:16
Registeret medlem #15819
Oprettet: søn 09. apr 2023, 12:13
Sted: Amager
Hej.
Jeg er forholdsvis ny på skannerområdet men har en hytte i Småland hvor vi ofte overflyves af MIL fly fra Kallinge/Ronneby mm.
Er der nogen herinde der ved om der i Sverige findes en MIL AIP som i DK hvor man kan se MIL UHF frekvenser på område kontrol(ACC) og flyvepladser ?
På,forhånd tusind tak for hjælpen.
Bh
Niels
Tilbage til toppen
Johntk56
man 16. okt 2023, 11:44
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Denne må kunne bruges

link

Tilbage til toppen
Luftkaptajnen
man 16. okt 2023, 15:39
Registeret medlem #15819
Tusind tak John. AIP Sweden er desværre kun for civil trafik og indeholder ikke UHF frekvenserne jeg søger.
I Danmark findes dog også nogle UHF frekvenser i AIP Denmark men vi har også en MIL AIP hvor de alle er beskrevet samt detaljer om flyvestationerne.
Jeg leder gidere på nettet,det findes jo jok et sted.
Bh Niels
Tilbage til toppen
JH
man 16. okt 2023, 20:27
Registeret medlem #11019
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28
Sted: Rødovre
Desværre er det heller ikke lykkedes mig at finde en MIL AIP for hverken Sverige, Norge eller Finland. så du må endelig skrive hvis du finder noget.

Jeg har følgende 7 links til Svenske sider:
De 4 første findes allerede under DKSCAN's scannerlinks side: link - bemærk at på den svenske Facebook side er der ind imellem info om militære fly.
og det 5de link er det til LFV AIP som John har slået op:
Luftfartspublikation AIP: * link her er den eneste UHF frekvens som jeg har fundet: 247.475 SWEDEN CONTROL
De 2 sidste er en med frekvenser og en med Callsigns:
Scanner Sverige: * link
Militära anropssignaler: * link

Her er de 6 frekvenser, jeg har hørt Svenske fly på, inden for det sidste år (aflyttet fra Rødovre, med en balkon antenne):
255.850 NFM
259.125 NFM **
276.800 NFM
281.100 NFM
285.100 NFM
297.100 NFM
** QRA intercept mellem Bornholm og Sverige (2 stk. russiske COOT) contact til CRC GRIZZLY, som jeg dog ikke kunne høre.

Sverige har flere Command and Reporting Centers, jeg har fundet følgende kaldesignaler:
BLUESHARK = CRC - BAS MOBIL, Såtenäs, Sweden
COBRA = CRC Hästveda - BAS FAST, Hästveda, Sweden
EAGLE = CRC - STRIC ÖVRIG, Sweden
GRIZZLY = CRC Bålsta - BAS ÖVRIG, Bålsta, Uppsala, Sweden
MUSTANG = CRC - C2STRIC, Sweden

Jeg håber at når du får lyttet lidt på de svenske fly, at du vil dele dine observationer med os her på DKSCAN.

Hilsen Jens

Tilbage til toppen
Luftkaptajnen
man 16. okt 2023, 20:44
Registeret medlem #15819
Hej Jens. Tusind tak for din store indsats for at hjælpe mig med mine UHF “problemer”. Frekvens listen kan nok sagtens bruges og jeg vil kode de relevante ind inden næste besøg til Småland. Derudover vil jeg montere en UHF antenne på min mast deroppe og oade scanneren søge UHF området og gemme hvad den finde. Som sagt er jeg ret ny indenfor scanning så jeg ved den kan gøre det men skal lige læse manualen igennem så jeg gør det rigtigt👍😎😀. Jeg kender måske en gammel kollega fra Kastrup som kender en svensk flyveleder som måske kan hjælpe til med at finde den svenske udgave af MIL AIP,den hedder nok noget helt andet eller er ikke officiel.
Jeg LOVER at dele mine oplevelser og fund med Jer andre, ellrs kommer vi jo aldrig videre og luftfart er mit ekspertiseområde …
Endnu engang tusind tak
Bh
Niels
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF