Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Hej Alle. Efter at have kikket siden med Militære Fly igennem, kan jeg se at der findes en hel del gamle Callsign's og jeg tænkte at vi skulle prøve at få bekræftet om de stadigvæk bruges ?
Følgende "Brugere" er blevet nedlagt iflg de data jeg kan finde. "BEERGLASS" og "HEADBAND" brugt af Kontrollere ved LAVAC, LAVAC blev nedlagt i 2004 "HORNTAIL" Esk 723 og "PHANTOM" Esk 726 begge Esk. blev nedlagt i 2005, da F-16 blev flyttet til Skrydstrup. "LADYBIRD" RH Skovhose Radaren ved Vordingborg blev nedlagt i 1998 "ICECAP" RH Bornholm blev nedlagt i 2002 "BLUELIGHT" RH Skagen, blev nedlagt i 2003 "MARKTIME" CRC Vedbæk, nedlagt blev nedlagt i 2005 Er der nogen af jer, som har hørt ovenstående Callsigns efter 2006 ? Hvis ikke kan vi be Per om at fjerne dem fra listen ! Der er stadigvæk en del Callsign's på listen og nogle er også nævnt under "Diverse frekvenser", disse kunne det også være godt at få bekræftet at de bruges ! bla. BIRDSONG, CRAVEN, WINDMILL, WINDSHILD, LONGLEG, SPOTCHECK, GOLDSTAR, TINBOX osv.
Jeg kan bekræfte at have hørt kald fra eller til: "MOONBEAM" - RDAF F-16 (uden Silver ell. Purple) "SKYLIGHT" - CRC Karup "TIGER" - RDAF F-16 - lidt uskikker om de kun blev brugt ved øvelsen i Aalborg, eller det bruges regelmæssigt !
og jeg har følgende tilføjelser: "MERLIN ##" - EH-101 SAR duty "STRONGHOLD" - CRC Karup's Redundant kapacitet at Bunker 1100, Karup "GOTHAM" - "Mobile Control and Reporting Centre" MCRC - Karup
Følgende 2 Callsign's er de eneste CRC som er nævnt i Tysklands MIL AIP (https://www.milais.org/) "LONESHIP" - CRC Erndtebrück "SUNRISE" - CRC Schoenewalde
I UK scanner kredse samt TV udsendelser, nævnes disse 2 CRC stationer i UK "BLACKDOG" CRC Scampton, UK "HOTSPUR" - CRC Boulmer, UK
Det er kun Longleg & Tinbox,som stadig bruges ud af de 8,som du har der.. Hverken Birdsong,Craven,Windmill,Windshield,Spotcheck eller Goldstar bruges mere .. Hvertfald ikke hvad der er hørt i det Sønderjydske !! De normale C/S for F-16 er Tiger & Hammer.. Og så kan Merlin også skifte C/S til Rescue** Hvis den er på SAR mission !!
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Tak "nummer585" for opdateringen. (Jeg samler sammen og sender en opdatering til Per.)
ang. F-16 må "HAMMER" være ESK 727 og "TIGER" ESK 730, er det korrekt ?
I dokumentationen SAR Danmark bind I og II fandt jeg at: "CRYSTAL PINK" bruges af JRCC som Kaldesignal til Fly, ellers bruger de "DANISH RESCUE" Danske militære fly og helikoptere bruger "RESCUE" + halenummer DEFENDER (FHV) "PATROL XX" eller "RESCUE XX" Flyverhjemmeværnets Fly Britten-Norman Defender BN-2B-26, har civile registeringer OY-FHA="PATROL 01" og OY-FHB="PATROL 0"2. Er der nogen der har hørt om de altid bruger callsignet PATROL XX eller det civile OYFHA / OYFHB ?
Det er for mit vedkommende ikke til at sige,hvilken Esk der er oppe.Det blir ikke sagt under deres Depart. Crystal Pink er aldrig blevet nævnt hernede hvorimod Rescue XX eller Merlin XX tages i brug hver eneste gang en Helicopter går i luften .. Danske Militærfly & Helicoptere blir ikke kun kaldt Rescue + halenummer.. Vores Hercules flyver under C/S Longleg, og vores Learjet & Challenger-Bombadier går normalt under DAF xx.. FHV flyver med C/S Patrol xx,når han går i luften.. Det ville hjælpe dig,hvis du startede med,at benytte Plane Plotter,for så vil du kunne se deres rigtige C/S og HEX code.. Det er jo kun Longleg & FHV,som blir vist på evt ADS-B Exchange
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Tak nummer585 - PlanePlotter har jeg hørt omtalt før - så jeg har lige prøvet at downloade programmet, men de 21 dages gratis test virker kun med egen "reciever" - det må jeg kikke på senere når der er mere tid. Lige nu er jeg ved at gennemgå og opdatere min gamle database over callsigns og Freq (fra før 2006). Endnu engang tak for opdaateringer / info
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58 Sted: Midtjylland Indlæg: 463
nummer585 skrev ...
Det ville hjælpe dig,hvis du startede med,at benytte Plane Plotter,for så vil du kunne se deres rigtige C/S og HEX code.. Det er jo kun Longleg & FHV,som blir vist på evt ADS-B Exchange
PlanePlotter er et rimeligt tungt program at anvende - og fokus ligger rigtigt meget på England
Et godt alternativ er adsbexchange.com, der også viser både csigns, ICAO koder og ikke mindst - mill fly Feeder man til dem, får man tillige en reklamefri adgang til deres system - adsbexchange.com dækker det meste af verdenen
Deres FAQ kan findes her : link Et færdigt, velfungerende PI image kan findes her : link
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Hej Alle. Var der nogen der hørte Callsignet for den danske Merlin helikopter som var over midt jylland i dag. på ADS-B står callsign som "TH16" ??? TH kunne være = THUNDER,THOR,THIEF eller noget helt andet ...
John.. Du nævner NORSEMAN & GUNSLINGER som C/S for F-16.. De er ikke hørt her i de snart 6 år,hvor jeg har scannet i det Sønderjydske..?? Og så skriver du,at TINBOX blir brugt af vores F-16 fra Skrydstrup.. Det har intet på sig,da det er vores T-17,som bruger dette C/S.. Det ærger mig lidt,at der blir hevet evt gamle C/S ind,når vi er ved,at lave noget nyt & opdateret, da det bare frembringer misinformation..
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58 Sted: Midtjylland Indlæg: 463
nummer585 skrev ...
Du nævner NORSEMAN & GUNSLINGER som C/S for F-16.. De er ikke hørt her i de snart 6 år,hvor jeg har scannet i det Sønderjydske..?? Og så skriver du,at TINBOX blir brugt af vores F-16 fra Skrydstrup.. Det har intet på sig,da det er vores T-17,som bruger dette C/S.. Det ærger mig lidt,at der blir hevet evt gamle C/S ind,når vi er ved,at lave noget nyt & opdateret, da det bare frembringer misinformation..
Jeg bøjer mig i støvet, det er T-17 der bruger csign TINBOX
NORSEMAN & GUNSLINGER bruges af F16 / JTAC under øvelser - så det vel nogenlunde korrekt ...
Som I kan se af listen, har jeg valgt at tilføje nogle af de kaldesignaler's som bruges i vores umiddelbare nærhed. som Sverige, Tyskland, Polen, Holland, Belgien og UK, . Skal de være med ? eller er der nogle der skal fjernes ? har I andre der skal tilføjes/rettes - alle forslag er velkomne.
I er naturligvis også meget velkomne til at sende info direkte i en mail til mig, så poster jeg det i listen.
Nu er jeg ikke herinde så ofte, men jeg kiggede bare lige hurtigt, der er nogle callsigns der enten ikke er korrekte, eller i så fald bliver brugt af andre. Opgaven definere callsigns, og af den grund kan jeg ikke beskrive hvem og til hvad. Men bare henstille til at man kun skriver hvad man er 100% sikker på, og undlader at gætte =)
I øvrigt står der at der er 8 Fennec helikoptere, men der er 11½. Og Seahawk mangler nogle stel på listen, de har fra N-971 til N-979 (N-970 er simulatoren i Karup). Jeg syntes også der var et eller andet med Merlin helikopteren, men nu har jeg glemt det =)
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Hej. Dejligt at der er nogen der skriver lidt nyt til listen, havde nu håbet på at det var bekræftelse på nogle af de kaldesignaler der er på listen
Da jeg skrev listen over reg numre på de dansk fly, så var det min egen liste, jeg skrev ind, jeg bruger den kun som referance for de fly jeg kan se på ADS-B, Flightradar24 osv. måske skal de fjernes fra listen og i stedet for lave en henvisning til milfly.dk ? ellerss vil jeg gerne forsætte med at opdatere info.
Ang. Fennec så havde jeg info herfra: https://da.wikipedia.org/wiki/AS_550_Fennec , desværre havde jeg misset at der stod 8 aktive Fennec. (Antallet af aktive Fennec i Flyvevåbnet er som følge af diverse forsvarsforlig skåret ned til 8 stk. i 2006.) jeg er lige ved at se om jeg kan finde dokumenterne med forsvars forliget fra 2006, for at se om info er korrekt. - det eneste som jeg lige kunne finde var dette https://www.fmn.dk/globalassets/fmn/dokumenter/forlig/-forsvarsforlig-2005-2009-inkl-bilag-.pdf Der tilmeldes ét observations- og let transporthelikopterelement bestående af fire helikoptere på højt beredskab til NATO. Elementet indgår i en helikopterenhed med 8 Fennec helikoptere. - Du skriver at der er 11½ ved du hvilken der er den halve ?
Ang. Seahawk's Ja fulstændig korrekt N-971 manglede i listen, Jeg laver naturligvis en opdatering. Så er det kun om N-970 skal skrives med, da den jo ikke er flyvende og derfor ikke komme med i et klagesignal ?
Ang. EH101 Merlin: de 14 stk. i listen er iflg helis.com de 14 stk. vi fik leveret, udover de 14 blev der også leveret følgende 6 stk. M-501 (ZJ990), M-503 ( ZJ992), M-505 (ZJ994), M-506 (ZJ995), M-509 (ZJ998), M511 (ZK001), de blev dog leveret tilbage til UK.
ang. Kaldesignaler der bliver brugt af flere: Jeg har bl.a. set på ADS-B at CL604 har brugt kaldesignalet BULLT01 (BULLET 01) d. 22/9 og jeg har hørt T-17 anvende DEMON ## under en serie Touch and Go på Skrydstrup (APP 124.100) for derefter at retunere mod Karup, ved landing skiftede den til PORTER ## (APP 120.425) Både BULLET og DEMON har også været brugt af F-16 i.flg. (Johntk56) og på nettet har jeg set at F-16 fra Volkel Air Base i Holland også benytter BULLET og DEMON bruges også af Eurocopter Tiger EC665 helikoptere fra Fritzlar Air Base i Tyskland. Og der er naturligvis masser af andre kaldesignaler der benyttes af flere forskellige fly/lande eks. HAMMER, TIGER, BONES, BRONCO osv.
Ang. Gætteri ??? Gætter på: at det er mit gæt på TH16 skrevet den 21/2, Det var nu skrevet i håb om at det havde trigget en eller anden, der måske havde hørt hvilket kaldesignal der blev brugt (Desværre var der ingen der skrev tilbage) d. 1/9 22 hørte jeg selv kaldesignalet blev brugt (TOMAHAWK 15) på vej ind til KARUP http://dkscan.dk/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?29736.last . iflg. ADS-B var TH15 lige ved Karup på dette tidspunkt.
Ang. Bekræftelser af Kaldesignaler Da der på nettet findes utroligt mange andre lister med Callsigns, skulle vi måske være et skridt foran og sætte et årstal ud for kaldesignalet, eks [2022] for at vise hvornår de sidst er blevet bekræftet som brugt ? eller eks. [2022 Live] = kaldesignalet hørt [2022 ADS-B] = Kaldesignalet set på ADS-B, Flightradar24, PlanePlotter eller tilsvarende [2022 List] = andre lister, websites [2022 Off.] = officel info eks Callsign nævnt på Forsvarets hjemmeside, eller fra landenes MIL AIP se dette eksemple fra Svenske Transport Styrelse https://www.transportstyrelsen.se/en/aviation/Airports--Air-Navigation-Services/ICAO-Three-letter-and-telephony-designators-callsign/ .
Der er 11 fuldt operative Fennec helikoptere, og så den halve som en tidligere Flyvestations chef landede "lidt" for hårdt. Der må max være 8 klarmeldte helikoptere ad gangen jf. det tidligere forsvarsforlig. Jeg tror jeg har fanget dem alle på billeder, så finder lige halenumrene ved lejlighed.
Seahawks simulator har ikke radio forbindelse endnu, men jeg har hørt man arbejder på samme løsning som F35, hvor simulatoren kommunikere med de rigtige fly. Det er dog bare rygter.
Vedr. Fennecs, så har jeg kigget billeder igennem, og har følgende stel: P234, P254, P275, P276, P287, P288, P319, P320, P339, P352 og P369. Ved ikke hvad stel nummer den halve har, skriver det hvis jeg en dag falder over det.
Crystal Purple blev brugt af et Challenger fly ved approach på Aalborg d. 26 oktober - frekvensen var 357.400 Mhz, hvilket er en Navy N-series Common frekvens
Crystal Purple blev brugt af et Challenger fly ved approach på Aalborg d. 26 oktober - frekvensen var 357.400 Mhz, hvilket er en Navy N-series Common frekvens