Efter mange års stilhed fra min side, er jeg tilbage. Har støvet den gamle scanner af og er begyndt at rode med PDW - der er stadig overraskende meget at lytte på. :D Men det har nu ikke noget at gøre med emnet. Jeg står og på jagt efter et sæt PMR-radioer, til brug i forbindelse med salg af fyrværkeri her til december. Det er noget hurtigere at gribe en radio, end at skulle til at bøvle med en telefon, når folk på udleveringspladsen skal have fat i dem i butikken, især med kombinationen af smartphones og handsker/våde og kolde fingre. Ifølge Google Maps vil der maksimalt være talt om en afstand på 320 meter, mellem de to fjerneste placeringer radioerne vil blive brugt på, men... Selve butikken er i en stor betonklods og udleveringspladsen vil selvsagt have containere stående. Førhen har vi brugt Cobras MT-600 serie, men de er efterhånden ved at være udtjente. Ydermere har de ikke haft helt så god rækkevidde som ønsket - det har flere gange været nødvendigt at gå rundt i butikken, for at finde det helt rigtige sted, med ordentligt signal.
Jeg har haft kig på Baofeng BF-888s, bl.a. fordi de er billige og lader til at være simple at bruge, men såvidt jeg kan læse mig frem til, vil disse ikke være godkendt til PMR-brug i Danmark, pga. sendeeffekt, aftagelig antenne og mulighed for at programmere andre frekvenser ind. Hvad angår frekvensen, har jeg dog set en test hvor man kom frem til at de "kun" sender med 1 watt, mod de tilladte 0,5 på PMR, så jeg tænker ikke det vil give det store bøvl?
Alternativt, hvad er mulighederne med en licens? Jeg læste noget her på siden omkring en erhvervslicens, hvor det tilsyneladende er nok at kun én person i gruppen har denne? Jeg tænker at det er lidt i overkanten at få sin egen frekvens, når den reelt set kun vil blive brugt 2 uger om året. Jeg har prøvet at google lidt på mulighederne med erhvervsfrekvens, men mine evner med Google er åbenbart blevet væsentlig dårligere - eller også er min tålmodighed. ;)
tl;dr - Billig PMR-radio eller "rigtig" radio med licens, til 2 ugers kommunikation på under 500 meter?
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27 Sted: Danmark Indlæg: 174
Hvad med, som alternativ, nogle bærbare CB-radioer?
Dengang jeg legede med den slags var række-vidden, og det var med 0.5 watt dengang, og en kort rubber-duck antenne, flere kilometer (Og endnu længere i frit line-of-sight)
Den lavere frekvens CB er på er generelt noget mindre skrøbelig end den høje PMR ligger på. Ulempen er dog at CB er fri for alle, hvilket måske kan give problemer.
Hvad med, som alternativ, nogle bærbare CB-radioer?
Dengang jeg legede med den slags var række-vidden, og det var med 0.5 watt dengang, og en kort rubber-duck antenne, flere kilometer (Og endnu længere i frit line-of-sight)
Den lavere frekvens CB er på er generelt noget mindre skrøbelig end den høje PMR ligger på. Ulempen er dog at CB er fri for alle, hvilket måske kan give problemer.
Måske en ide :)
Jeg havde lidt overvejet noget lignende, men som du selv skriver, så er CB åben for alle hvilket, i værste fald, vil gøre brugen af radioerne mere irriterende end nyttig.
comal80 skrev ...
PMR er da fri for alle, og udemærket til deres formål, og radioerne koster næsten ikke noget.
Det er korrekt, men der er stadig visse lovkrav der skal overholdes, såsom enhedens sendeeffekt. Da de radioer jeg har kigget på, er annonceret mellem 2 og 5 watt, vil de teknisk set ikke være lovlige at bruge til PMR446 her i landet.
Det er heldigvis ikke noget jeg stå og skal bruge lige her og nu, så jeg afventer lidt og ser om jeg bliver klogere eller falder over nogle andre radioer der måske kan bruges. Måske jeg endda kan finde nogen jeg kan få lov at afprøve først.