bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Udstyr
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Hvilket udstyr til 26-27mhz (FM) ?
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
jfw
tor 05. jul 2018, 11:47
Registeret medlem #5359
Oprettet: fre 04. nov 2016, 09:14
Indlæg: 35
Ønsker at lytte på 26-27mhz (FM), har en commtel 205, men er det optimalt?, ville det ikke være meget bedre med en radio netop til dette område?, tænker den har bedre følsomhed ind en scanner.

Den skal naturligvis have scan funktion, base-model , og god følsomhed, ny eller gammel model?.

Jim
Tilbage til toppen
Janus
lør 07. jul 2018, 17:58
link
Registeret medlem #719
Oprettet: søn 11. jun 2006, 14:14
Sted: Nær Svenstrup J.
Indlæg: 230
Hvis din scanner er iorden er der ikke meget forskel på dens følsom hed og en 27mhz-radio.
Mig bekendt findes der ikke en scanner-specifikt for 26-27mhz.
alternativter en såkaldt walkie-talkie 27mhz station af nyere dato. De ældre base modeller kan ikke scanne kanalerne igennem og er låst til enten 23 eller 40kanaler. En nyere model kan indstilles til forskellige kanalbånd i området, men somregel ikke hele frekvensområdet khz for khz. Jeg ville selv vælge en CB-radio til dette formål. Hvad lytter du efter specifikt på dette bånd?? Cb-radioen er måske et forkert valg til dig.
Hvis Du har mulighed for at tilslutte en antenne mere til din commtel, så vælg en 27mhz antenne, det kan forbedre dine modtageforhold meget hvis du kan placere den et godt sted.
Tilbage til toppen
jfw
lør 07. jul 2018, 20:30
Registeret medlem #5359
Oprettet: fre 04. nov 2016, 09:14
Indlæg: 35
Det var netop en CB radio jeg forestillet mig. Det er mest kanal 19 jeg vil lytte på, men de andre kanaler kunne måske også være interessante... Hvis en ældre model ikke kan scanne , er det som du skriver, en ny model jeg skal bruge, danita ??, jeg har en antenne til dette frekvensområde, og har også hørt lastbiler på kanal 19, dog ikke så meget, måske er det ikke så brugt mere?.
Tilbage til toppen
Janus
søn 08. jul 2018, 00:58
link
Registeret medlem #719
Oprettet: søn 11. jun 2006, 14:14
Sted: Nær Svenstrup J.
Indlæg: 230
Hejsa.
Hvis du vælger en CB-radio:
skal du have en nyere Cb-radio med scan-funktion. Samt forkellige bånd.
I DK er det kun lovligt at benytte EU-bånd, der findes eks. tyske og engelske kanaler, man kan indstille sin mobil til.
F.eks. bor du tæt på grænsen kunne du evt. vælge et tysk bånd på 80kanaler, så scanner du både de danske 40kanaler samt de ekstra 40kanaler tyskland har.

Danita 3000 / Alan 78 er 2 meget oplagte muligheder.

Maxon CM70 - for nørder der kan lodde!

Maxon CM70 har ekstra kanaler, som man kan åbne op for. bl.a. på 31mhz. Den sender/modtager 25-31mhz efter modifikation.
Den sender ikke kraftigere end 4watt.

Mobilstationer kræver en strømforsyning.

Jeg synes ikke der er meget at lytte på, på kanal 19.(indendørs-antenne) men høre da traktor og lastbiler der giver et kort praj over radioen. Du skal ikke forvente en masse radio-liv på cb-radioen længere. Det er et "spøgelsesbånd " rimlig dødt, men der kan dukke grupper op en lørdag aften der forsvinder igen.

Det er lidt af en investering ift. brugsværdien med mindre du har en makker du kan sende til.
Du må gøre op med digselv om du vil have en walkietalkie, men din commtel 205 kan da kodes til cb-radio, så kan du lytte på den først. :-)
Tilbage til toppen
jfw
søn 08. jul 2018, 13:59
Registeret medlem #5359
Oprettet: fre 04. nov 2016, 09:14
Indlæg: 35
Ja det er spørgsmålet hvor meget liv der efterhånden er fra sendere?, særligt fra DK k 19 som har min interesse , tror jeg vil forsætte lidt i nu med at lytte med min commtel, inden jeg investere i en CB radio. Tak for råd om hvilke CB modeller ,der kunne være oplagte at bruge.
Tilbage til toppen
kenwood
lør 21. jul 2018, 08:18
Registeret medlem #4780
Oprettet: fre 27. jul 2012, 19:34
Indlæg: 56
bedste følsomhed opnår du nok med en amatørradio, også har du jo også 100W at gøre godt med :-)
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf