Jeg er ny til scannere, så håber det er i orden at jeg skriver her.
Jeg har siddet og læst lidt omkring scannere osv. og har undret mig lidt over hvorfor en scanner ikke kan lytte til bestemte frekvenser f.eks. FM-båndet, når den kan lytte på frekvenser over og under FM-båndet.
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12 Sted: Nakskov Indlæg: 328
Jeg tror der skal et andet type kredsløb til for at lytte wide-fm som kun bruges til "fm-båndet", der også er langt højere signalstyrke. De radioer jeg har der kan lytte både over, under og i "fm-båndet" slår over i en anden mode når de skal lytte der. FM signaler på de andre VHF/UHF frekvenser bruger narrow-fm og er for det meste noget svagere i signalstyrke.
Forklaringen er ret simpel: Der er i princippet intet teknisk til hindre for at en scanner skal kunne lytte alm. Fm-bånd. Men hvis den kunne, er man omfattet af bestemmelserne om licensbetaling. Så for at undgå at skulle betale licens, er FM-båndet blokeret. At man så idag skal betale licens, blot man har en smartphone er en anden snak.
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2939
Jeg tvivler på, at radiolicens har haft nogen indflydelse på dette. Hvad radioscannere kan er i det store og helt bestemt af efterspørgslen på det amerikanske marked, hvor radiolicens vist ikke er noget, man anvender. Det er snarere, som nævnt i et andet indlæg, at der skal ekstra elektronik til at håndtere bredbånds FM og derfor findes muligheden typisk kun på topmodellerne. Radioer, det være sig DAB eller FM, er i øvrigt ikke længere licenspligtige i Danmark.