Oprettet: tir 31. mar 2009, 16:43 Sted: - Indlæg: 62
Max. skrev ...
Hvad er det egentlig du ønsker, en scanner, en modtager, en transeiver, kortbølge, UHF, VHF, AIR og så vidre ?
Jeg har fået at vide at man kan nå rigtig langt med en amatørradio med ssb, da jeg interesserer mig for rummet, og ønsker at modtage satellitter og ISS, end min ubc3500xlt scanner. Nu har jeg godt nok indkøbt en SDR usb fidus, så det er også et spørgsmål om antenneforhold, men jeg går også lidt og leger med tanken om at tage et radiocertifikat.
Og hvorfor så en håndholdt? Ja...jeg kan godt lide det bekvemme med ikke at have det helt vilde udstyr sat op, samt en radio som man kan tage med rundt. :)
Oprettet: tor 26. jul 2007, 20:14 Sted: JO45WU Indlæg: 479
SSB radio og transpotabel er ikke rigtig to faktore der følges ad. SSB kræver hvis man have det optimale ud af det store antenner man ikke bare lige bære rundt med, ligeledes stiller der også krav om power og det er heller ikke en transportabel løsning. Naturligvis findes der løsninger der kan transporteres, men det er lidt langhåret special radio man bruger der. Hvis du har sådan en USB fidus, ja så køb dig en up-converter, så kan du også modtage kortbølge med den.
Oprettet: søn 11. jun 2006, 14:14 Sted: Nær Svenstrup J. Indlæg: 231
signalspan skrev ...
Janus skrev ...
Yaesu FT817 er den eneste bærbare der kan sende SSB!
Nej. Det er ikke korrekt. Se mit indlæg ovenfor.
Elecraft KX-2 (og KX-3) kan også bruges handholdt....
Jeg har fået at vide at man kan nå rigtig langt med en amatørradio med ssb, da jeg interesserer mig for rummet, og ønsker at modtage satellitter og ISS, end min ubc3500xlt scanner. Nu har jeg godt nok indkøbt en SDR usb fidus, så det er også et spørgsmål om antenneforhold, men jeg går også lidt og leger med tanken om at tage et radiocertifikat.
Og hvorfor så en håndholdt? Ja...jeg kan godt lide det bekvemme med ikke at have det helt vilde udstyr sat op, samt en radio som man kan tage med rundt. :)
Så kan man få behov for SSB på 2meter og 70cm vil jeg da mene? Selvom FM også kan anvendes til amsat. Elecraft går kun til 2 meter båndet...
Oprettet: man 07. maj 2007, 19:06 Sted: Esbjerg Indlæg: 100
Ved satellit brug, kan du sagtens bruge en Yaesu FT-60 det er en dualbander radio, den er dog kun FM/AM, der kan du så sætte en dualbander retningsantenne på, så er du godt kørende, af satelitter der er nogen der hedder SO-50, HO-68 og AO-85 alle tre er FM, med en del trafik over, som kan høres med en håndstation.
Det er mange år siden at jeg købte håndholdt Scanner med SSB FM AM modulation en Yupiteru MVT-7100 Mulitband reciver og 50 HZ step på SSB en rimelig god modtager taget i betragtning af det er en scanner. Det er jo mest i nabolaget at den er effektiv på kortbølge. Område fra 0,5 MHZ til 1300 MHZ 1000 CH og hurtig scanning
ps lyttede på lokal QSO, her i DK da jeg satte en longwire på kunne jeg fint læse stationen på en dansk sejler (I middelhavet 20 meter) som var med i ringen
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2939
Ja Yupiteru MVT-7100 var for sin størrelse ganske habil på HF. Jeg havde tilbage i år 2000 lejlighed til at lege med en MVT-7100 og sammenligne den med AOR AR-8200. Både betjeningsmæssigt og radiomæssigt vandt MVT-7100.