bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Udstyr

<< Forrige emne | Næste emne >>
Hjælp til Scanner valg søges.
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Kridder
ons 15. feb 2017, 12:45
Registeret medlem #5382
Oprettet: fre 27. jan 2017, 23:53
Sted: Vordingborg
Hej Forum

jeg har for mange år siden haft en scanner enden jeg fik licens som amatør det var vist en ubc 9000xlt og det var i de gode gamle dage hvor der var noget at lytte på med politi brand og redning osv.

jeg er ikke længere aktiv som amatør. men vil gerne have en base scanner igen primært til at lytte på maritim, fly. men også amatør trafik. mine spørgsmål er så:

1. kan jeg købe en scanner der kan dekode DMR på hardware niveau. ( jeg synes at have læst at uniden ville komme med en firmware til deres top modeller?)
2. hvilken model vil i anbefale?
3. hvilken bredbånds (discone) skal man vælge i dag? gerne en i en god kvalitet
4. hvis der ikke findes en decideret DMR scanner hvor svært er det så at få software til at dekode DMR eller Dstar via et diskriminatorudtag?

det var mange spørgsmål..

og et enkelt mere på falderebet IC-R 8600 er der nogle der kender estimeret pris på den og hvornår den bliver frigivet?

mvh

Karsten
Tilbage til toppen
pas
ons 15. feb 2017, 13:54
Registeret medlem #1152
Oprettet: søn 22. okt 2006, 23:14
Jeg ville helt klart prøve at kigge efter Whistler TRX-1 eller TRX-2. Disse scannere er også nu klar på det Europæiske marked.
Primært UK men den kan sagtens bruges i Danmark. Og den kan afkode DMR m.m.
Dog kan den ikke afkode D-Star.

1) Så Ja det kan du

2) Jeg ville anbefale Whistler TRX-1 og TRX2. De Uniden scannere som køre DMR er svære at få i Europa. Her tænker jeg på BCD436HP og BCD536HP

3) Bredbånds antenner er ikke særlige gode. Der ville jeg evt. anbefale Dual Band antenner til radio amatuer brug. 2M/70 CM. Mere synes jeg ikke man har brug for.
De fleste spænende ting man kan lytte på ligger enten på 2 eller 70 Cm. Og de er som regel brede nok til lytning. Eks. Diamond Antenna X50 Dual Band Base.

4) Hvis man ikke vil betale for en DMR scanner så kan man nemt tage en Uniden og lave Disc. output på denne og tilslutte denne til en PCs mic. indgang.
Så findes der DMRPlus som nemt kan afkode DMR. Dog stadig kun ukrypteret DMR.

Jeg tor ikke at IC-R 8600 kan ikke modtage DMR. Og jeg ved ikke hvornår den kommer på marked.
Den blev vist allerede på Tokyo Ham Fair i 2016.
Tilbage til toppen
Kridder
ons 15. feb 2017, 14:27
Registeret medlem #5382
Hej Pas

tak for hjælpen med spørgsmålene. jeg vil kigge lidt mere på den TRX2

/Kridder
Tilbage til toppen
Kridder
ons 15. feb 2017, 15:34
Registeret medlem #5382
den omtalte software (DSD +)? er findes der en guide til hvordan man får det ind på sin computer? jeg synes den driller lidt med win 10
Tilbage til toppen
pas
ons 15. feb 2017, 16:25
Registeret medlem #1152
Oprettet: søn 22. okt 2006, 23:14
Prøv først at læse om programmet fra denne side: DSDPlus
Download programmet DSDPlus 1.101 fra følgende side: DSDPlus Website Link
Udpak programmet til en folder. Det skal ikke installeres på Windows. Det køre bare ved at starte programmet.

Husk at du også skal downloade lame_enc.dll for at få lyd på PC. Denne DLL fil skal ligge i det bibliotek som programmet ligger.
Download fra Lame
Jeg er dog lige i tvivl om ovenstående Lame download er med i selve pakken. Hvis den er det så glem alt om Download Lame.

Lav evt. en BAT fil eller Windows Genvej som bruges til at starte programmet så du ikke skal vælge parametre hver gang du starter programmet.
Husk at du skal justere lyd niveau på PCs lydkort for at få et brugbart signal. Det er nemt for det ene vindue som starter
kan man se hvor højt der skal skrues op eller ned for. Det viser sinus kurver på selve signalet.
Du skal selvfølgelig have en scanner med Disc. out tilsluttet lydkortets mic in eller hvis din PC har lydkort med Audio in så
bør det bruges i stedet for.

Der findes en Youtube video som viser hvordan det virker. Video

[ Redigeret ons 15. feb 2017, 16:58 ]
Tilbage til toppen
Kridder
lør 25. feb 2017, 08:37
Registeret medlem #5382
Hej Pas. tak for hjælpen. det kan være der kommer flere spørgsmål når jeg kommer i gang
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF