Oprettet: ons 07. dec 2016, 22:39 Sted: Thisted Indlæg: 11
Hej, jeg er en dreng fra en by nær Thisted i Nordjylland. I dagligdagen er jeg for det meste interesseret i alt der har at gøre med fly stortset, dog spiller jeg også forskellige politi-simulations spil da jeg også er ret fascineret af Politi og alt beredskab med blå blink stortset. Har set mange videor hvor folk som filmer på fly, har en scanner i baggrunden hvor man kan høre ATC osv. Jeg er meget ny indenfor det her scanner noget, og nu hvor det snart er jul tænkte jeg at det var en god ide at ønske mig sådan en sag. Så det jeg leder efter er en scanner som er god til fly og måske allerede har en god antenne da jeg bor lidt ude i ingenting. Så det eneste jeg nok kan lytte til herfra er nok det som hedder Copenhagen Information, eller EKDK_CTR. Jeg håber at jeg kan få noget hjælp da alting er lidt nyt for mig inden for dette enme.
Og da jeg har læst at politiet har skiftet og til SINE systemet, er det lidt ærgeligt at jeg ikke kan lytte til det, ellers ville det også være meget interessant.
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12 Sted: Nakskov Indlæg: 328
For at lytte fly skal du blot have en scanner, der kan lytte til 118-137 MHz (militære på (230-400 MHz)) og kan lytte AM modulation.
Det kan de fleste, du kan finde nogle her: link - eller brugt, kig på dba eller brugtgrej.dk som primært bruges af radioamatører link
Når det kommer til antenne, så gør det ikke så stor forskel hvilken slags du har på, bare det er noget der passer i længde nogenlunde til VHF båndet, en opgradering fra den standard lillebitteantenne der typisk følger med en håndholdt scanner er dog en fordel. Det der gør størst forskel er hvis du kan få en antenne op udenfor, så højt som muligt, med et kabel hen til din modtager. Du kan se nogle forskellige her: link
Hvis det ikke er muligt, så stil radioen så højt og frit som muligt, når du lytter.
Med fly er du så heldig at de fleste fly allerede er højt oppe og der derfor oftest er rimelig frit rum imellem dig og flyet, så dem kan du høre langt væk og tydeligt. Så det er primært ground stations som du får en fordel ud af at have din antenne højt for at høre godt.
-
Udover fly, kan du lytte skibe (150-165MHz), Radioamatører (144-146 MHz og 432-438 MHz), Licensfrie radioer (walkie talkie (27MHz) og pmr (446MHz) og andre landmobile radioer, som f.eks. tog, autoservice, hjemmepleje, erhverv, vagter og lignende.
Jeg har selv en Uniden USC230 som jeg er glad for, særligt dens "Close Call" feature, som automatisk finder frekvensen og stiller ind på radioer, der bliver brugt i nærheden. Det er smart hvis du f.eks. er til flyshow og ser en person bruge en radio, så vil du med det samme kunne høre hvad han snakker om og se frekvensen (såfremt det er analogt selvfølgelig).
Hej igen, tak for dit svar, jeg undskylder for at jeg svarer lidt sent, men har haft lidt travlt for tiden. Jeg har fundet en brugt Uniden, UBC 69 XLT på dba.dk tror du den kan klare jobbet? Har dog også kigget på Den USC230 du har men den er lige rigelig dyr. Og så koster den på dba også kun 200kr, hvor den koster 615 kr. på iccom.dk
Ville du stadig vælge en UC230 mod dem som du linkede til?
Da jeg købte min lykkedes det mig at finde en billigt brugt. Jeg er som sagt meget glad for dens Close Call funktion, der automatisk kan stille ind på frekvensen på stærke signaler i nærheden. Jeg synes det er sjovt at have den med rundt og når man så ser en vagt eller opsynsperson, hvis man skal med en færge eller tog eller som sagt hvis man er til flyshow eller andre situationer, så kan man hurtigt og let lytte med på hvad de snakker om.
Hvis du ikke har brug for denne funktion, så er de andre lige så gode i andre sammenhænge.